söndag 2 mars 2014

Planera veckan som kommer

En tom vecka framför mig som ska fyllas med innehåll. Jag sätter mig ner med min planeringsbok, loggar in på datorn för att öppna mina olika planeringar, försöker få tankarna att fokusera på jobbet. Det går sådär. Vilken ände ska jag börja i?! Jag har så många tankar och en del påbörjade "projekt" och så här efter sportlovet är det en nystart på jobbet. 

De nationella proven ligger framför mig och mina elever i åk 3. Det kommer att ta mycket av vår tid nu. Gjorde proven även förra året då min klass är nu en 3-4:a så det känns ändå rätt bra. Vi är två 3-4:or och två lärare så vi kan dela upp enligt vår behörighet och jag har matten. Vi har möblerat om lite så nu mellan sport- och påsklov kommer vi ha klasserna årskursvis istället för klassvis. Det lärde vi oss av förra årets provperiod :) 

Fokusera...... 

Den tomma arbetsveckan ska fyllas med innehåll. Så var det! Matte. Fyller i de lektionerna först. Att ha min terminsplanering gjord gör det ganska enkelt. Stommen är klar, nu ska jag gå in mer på detaljerna. Fixar uppdrag åt eleverna på Nomp. Strukturerar upp hur och vad jag ska säga, vad vi ska kunna efter lektionens slut. Tänk om jag skulle göra en Exit ticket den här gången? Jo, jag testar! 

Vår lilla ommöblering gör att jag har "samma" lektion två gånger imorgon. Först med treorna och sedan med fyrorna. Bra. Kan fokusera och utveckla direkt. För även om innehållet är i stort detsamma så kommer inte lektionerna att bli lika. 

Då var det en idrottslektion kvar att fylla. Vi har efter jul fokuserat på uppvärmning och varför man ska värma upp. Vi har åkt skridskor och varit ute på promenader då isen försvann :( Nu vidare fokus på rörelse och de grovmotoriska grundformerna. Hittade en kul ide på lektion.se som jag gör om så den passar mig, vår gympasal och mina elever. Varför uppfinna hjulet när jag kan påbörja ett redan uppfunnet hjul. 

Pust! Nu tror jag att jag är i mål. I planeringen och tanken i alla fall. Sedan får vi se vad verkligheten säger och gör med oss imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar