tisdag 25 mars 2014

Läraravtryck

På tisdagar skriver jag på den gemensamma lärarbloggen Läraravtryck http://lararavtryck.moobis.se. Så här kommer en kopia.

I den här bloggen har vi samlats för att ge vår syn på vårt yrke, skolan och hoppas kunna förmedla våra vardag till er. Ge ett avtryck av våra samlade intryck. Jag funderar idag över vilka avtryck jag ger hos mina elever. Vad kommer de att minnas av sin skoldag idag? 

Jag hoppas att de minns skratten. När min kollega har samling på morgonen och ska gå igen dagens schema och de upptäcker felet!

Jag hoppas att de minns känslan när vi jobbade vidare med multiplikationsträningen. Vår utmaning om det verkligen går att lära sig hela multiplikationstabellen på fem veckor. När de såg att det vi tränat på första veckan faktiskt satt! 

Jag hoppas att de minns de fina mössorna som de sytt på syslöjden. Känslan av att vara lite upprorisk och ha på sig mössan i klassrummet. Att vara stolt över sitt arbete!

Jag hoppas att de minns när vi busade och skojade tillsammans på trappan vid lunchrasten. Eller när vi pratade vid matborden om hur vi hade det hemma. Vilka som hjälpte till att duka av efter maten eller inte. Att jag också varit bordsvärd när jag gick i skolan. Att det inte fanns något som hette "stvatis" som jag sa på morgonen när jag läste lite snabbt och fick ihop det av "stuvad potatis". 

Jag hoppas att de minns när jag ritade konstiga berg och pilar på tavlan. Suddade ut och tog bort. Vände och vred på deras tankar. Det blev lite oreda, men tillslut klarnade det. 

Jag hoppas att de minns att vi redda ut bråket. Att vi lyssnade på dem, hjälptes åt att förklara situationen och att alla fick förklara sig. 

Jag hoppas att de minns att de fick höra hur stolt en kollega var när hon rättat alla glosförhör och återigen hade nästan alla full pott. 

Jag hoppas att de minns! 

Jag vet att alla elever runt om i Sverige går hem med goda minnen från sin skoldag idag. Det är jag fullt medveten om. Men det blir ett annat avtryck. Idag väljer jag att fokusera på det positiva. 

Vilka positiva minnen har du från idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar