Barnen fick först tänka själva och skriva ner stödord. Sedan pratade de med en eller två kompisar och skrev ner vad de fick veta. Därefter kom vi till analysen :) Vi pratade tillsammans om vad analysera kunde stå för, ordet jämföra kom upp, orden lika och olika. Barnen tittade sedan på sina arbetsblad och markerade det som var lika (om de hittade något som var lika) sedan skrev de ner sin analys.
Jag märkte att fler elever var mer aktiva än de brukar. Det gick lätt att skriva eftersom det räckte med ett ord och uppgiften "smalnade av" och blev övergripbar. De hade givna ramar om vad de skulle tänka på och de hjälpte dem också att fånga tankarna om sommarlovet. De upptäckte snabbt att det inte var många som gjort samma sak och analyserna blev korta. Men en start!
Imorgon ska vi använda stödmallen igen, men nu om skolans trivselregler. Först tänka själv varje regler betyder för dem, sedan prata med en kompis och se om de tänkt lika eller olika. Därefter diskuterar vi i klassen och jag skriver ner vad det står för oss ihop och hur de ska se ut för oss i klassen. Vi avslutar med att gestalta reglerna i bilder och sätter upp i klassrummet.
I sista sekund (som vanligt) ändrar jag planen för imorgon och det var din tweet, som tog mig hit;). Då blev jag påmind om din fina stödmall som du använde i augusti. Därför knåpade jag ihop en som vi ska använda imorrn! Tack!
SvaraRadera