söndag 18 augusti 2013

Twittra mindre!

Oj, vilken rubrik för att komma från mig! Jag som sedan förra våren lyfts så mycket av Twitter och det utvidgade kollegiet. Jag har er alla att tacka för inspiration, luft under mina pedagog-vingar, utbytande av tankar och idéer, skratt och skoj, alla nya kontakter över landet och mycket mer. 

Men nu måste jag ta nästa steg. Alla idéer jag fått, alla tankar, måste jag nu få tid till att få till i praktiken. I mitt Lärartycket från förra sommaren skrev jag (från ett av mina tweets) att Nu ska jag bara få ihop idé och verklighet. Det gäller än :) Jag känner att jag får så många nya idéer på Twitter nu, att jag inte hinner med de som jag redan fått, om du förstår hur jag menar. Jag tänker och ser utvecklingsmöjligheter i arbeten i teorin utan att ha gjort den i praktiken. Jag måste strukturera upp mig helt enkelt. Twitter gör mig bra och jag tror att jag kan göra andra bra. Fast ännu bättre om jag strukturerar upp mig först :) 

Mina personliga ledord för att känna att jag hinner med jobbet, inte tar med jobbet hem i för stor utsträckning och kan stäng av jobb-hjärnan (vilket jag har svårt för) inför det här läsåret var från början EFFKTIV och PRIORITERAD. Låter ju inte så kul kanske, men en twän gav mig orden TOKEFFEKTIV och FINFOKUSERAD med GLITTERANDNING och PORLANDE GLÄDJE. Lite roligare, ord med glimten i ögat samtidigt som de har en viktig innebörd för mig. 


Mitt motto i klassrummet är "Jobba för varandra. Tillsammans gör vi varandra bra." Det ska jag jobba för! Att vi i klassrummet, eleverna och jag, ska göra varandra bra. Orden kom efter att ha läst Pia Sundhages dagbok och bok om ledarskap inom fotbollen. Vad viktigt det är att få alla att veta och känna varandras styrkor och att då spela på dem, så att laget blir bättre. Jag drog många paralleller mellan fotbollslaget och klassen. 

Så, nu börjar jag. Nu strukturerar jag upp vad jag ska göra i höst. Håll i er! 

- utveckla vårt arbete med vår klassblogg och Webbstjärnan (se tidigare inlägg här på bloggen)
- bygga upp min undervisning i matematik utan lärobok (#ingenmattebok på Twitter)
- ännu mer lyfta in tekniken och då bland annat i "mitt klassrum på nätet". 
- skriva dagbok och reflektera över mina lektioner som jag gjorde förra våren
- vara mer närvarande och skärma bort det jag inte behöver "lägga mig i" 
- lyfta fram förmågorna och jobba med stödstrukturerna som Göran Svanelid gav oss på en föreläsning 
- ha kul på jobbet och lära tillsammans med barnen

Oj! Vilka stora ord det blev! Kan låta stort, men bara att skriva det här inlägget har gjort att jag känner mig FINFOKUSERAD. Hur ska det här gå till då? Hur ska jag få till TOKEFFEKTIV? Jo, så här: 

- göra listor av mina tankar så jag kan prioritera och stryka
- planera upp min arbetstid så att jag "vet" NÄR jag ska göra VAD
- inte tänka om tankarna fler gånger än nödvändigt
- ha kul

Nu ska jag stänga av jobb-hjärnan för idag. Imorgon kommer mina elever tillbaka och jag längtar efter dem. Är så nyfiken på hur deras sommar varit, få höra vad de gjort, vilka tankar de har inför vårt läsår som ska bli det bästa någonsin! 

Tack!



1 kommentar:

  1. Väldigt tänkvärt och strukturerat. Jag håller helt med dig om Twitter och twännerna. Ger så mkt inspiration och idéer, ibland så man inte hinner med att tänka klart sin förra tanke... Till slut känner jag mig som Nalle Puh med lite fluff i hjärnan innan jag har strukturerat tankarna! Fast jag kommer att ha min nya mattebok ett tag till.. men lägga till mkt mer samarbete och kollegiala idéer! / Eva

    SvaraRadera