tisdag 4 mars 2014

Min lärarvardag.

Dagens blogginlägg blir en kopia av mitt inlägg i http://lararavtryck.moobis.se. 

Hej dagboken!

Idag har det varit upp och ner på jobbet. Som det brukar vara. När jag kom till jobbet och skulle låsa upp klassrumsdörrarna var det redan gjort av kollegan B. Skönt! Gick och hängde av mig, men var i klassrummet från 7.45. Känner att mina elever behöver det och jag kan inte bara öppna dörren och låta dem vara själva. Fast jag missar pratet med kollegorna på morgonen, är någon borta, har det hänt något osv. Även om mina elever vet vad de får göra i klassrummet på morgonen så har jag några oroliga själar som behöver en fast hand för att göra det som vi faktiskt kommit överens om i klassen, läsa eller rita tyst och lugnt på sin plats fram till kl 8 eller vara kvar ute.


Hämtade kollegan S som skulle starta upp morgonen i mitt klassrum med treorna, gick igenom vad de skulle göra, vilka barn som skulle gå vart nu när vi startat upp efter lovet i nya grupper osv. Nu var klockan 8 och det hade ringt in. Gick över till fyrorna för att ha samlingen där. Kollegan hade skrivit fel på dagens schema och datum. Både jag och eleverna såg det och vi kunde skratta lite. Det är skönt. Att kunna skratta och ha roligt tillsammans med barnen :) Att ha en go känsla tillsammans i klassrummet, med kollegorna det är så härligt!


Gick igenom dagen för fyrorna, en elev berättade att han skulle gå på hockey ikväll, pratade lite om det, hann läsa lite högt ur högläsningsboken innan det var dags för fyrorna att gå på slöjd. Jag och kollegan I hade planeringstid. Vilken lyx! I år är det första gången som vi har planeringstid samtidigt under dagtid och inte efter att barnen slutat. Jag fixade med den nya bloggen, förberedde gympatimmar, hjälpte en kollega som kom och frågade om ett föräldrakonto i Skola24, mailade om det, tillbaka till gympaplaneringen, läsa mail som I skickat till föräldrar, läsa egna mail. Jaha, det var den planeringstiden. Nu rast med de andra.


I personalrummet var det fullt i soffan idag! Jag hade ingen rastvakt då kollega ville byta igår. Vi pratade om både jobb, sportlovet som gått, kollade om vilka som kom på AfterWork som vi ska ha, hann gå på toa och sedan var rasten slut.


Mattelektion med fyrorna. Påminde om målet, hade genomgång med längdenheterna och omvandling. Sa att de skulle "gnugga" tills det sitter. Vad betyder gnugga? frågade en elev. Återigen slår det mig hur viktigt språket är och vad viktigt det är att inte ta för givet att alla förstår.

Visade på "trappan" med att ta ansvar, det är upp till dem visa vad den kan eller inte kan. Usch, känner mig tjatig. Gav eleverna ett beting, blev de inte klara fick de ta hem. Lite blåslampa på dem. Jo, de behöver det!


Vi var tre vuxna i klassrummet, kollega B (elevassistent till elev i rullstol), kollega S (en ny resurs) och så jag. Det är svårt ibland att få till det med alla roller i klassrummet ibland. Bara vi är tydliga så blir det bra för både vuxna och barn. Ny resurs som inte känner barnen kan bli tokigt ibland. Men vi löste det bra. Barnen jobbade på bra! De flesta hann med, några fick ta hem lite jobb men det var inga sura miner. Bra! De växer.


Lite planeringstid igen. Har verkligen lyx-tisdag! Kollade över mailen. Åtgärdsprogram som skulle uppdateras och utvärderas. Fått mail från förälder, svarade. Diskuterade åtgärder med kollega. Kopiera papper. Förbereda nästa mattelektion med treorna som skulle handla om den nya bloggen. Kul! Vad skulle de säga?!


Visade bloggen via projektorn när eleverna kom in i klassrummet. Eftersom de kom från slöjd kom de lite olika och jag bad dem hämta datorer. Gick så där..... Tydlighet! Barnen kände direkt igen sig när de såg bloggen, såg loggan för Webbstjärnan, fattade direkt :) Så härlig känsla när jag ser att jobbet vi gjort ger resultat i deras tankar. Berättade om upplägget och de var med på noterna. Värmer hjärtat. Visade uppgiften och trodde inte att de skulle hinna lösa den. Men det gjorde de! En elev märkte att de inte kunde kommentera, men det löste jag snabbt med inställningen. Alla han nog inte märka. En tyst liten överenskommelse mellan oss två :)


Så var det dags för lunch. Att vara först borta vid maten och sist ifrån klassrummet är en svår ekvation..... Har inte löst den än. En omöjlig uppgift! Den som fixar det är självskriven Nobelpris! Men när jag kom till matsalen, stod barnen på en lång rad och väntade. Idag utan knuffar. Ja, inte så många i alla fall. Släppte in eleverna några i taget som vi brukar. Några i taget skapar lugn. Fick reda ut vem som skulle vara bordsvärd vid ett bord, ordna med smörgås och mjölk till synskadad elev, kolla blodsocker och ge insulin till elev med diabetes. Jo, äta själv hann jag också samtidigt som vi pratade om fritidsintressen, sportlovshändelser mm vid vårt bord. Vi hade det trevlig.


Min egen lunchrast, 30 min där jag själv ska bestämma över min tid. Lyckades bra idag :) Lite kaffe, kollade Instagram, skvallrade med kollegorna om Prinsessan Madeleines bebis, skrattade och hade det bra.


Dags för sista rycket! Matte igen, nu med treorna. Guldlektion! Vår andra dag med extrasatsning med resurser. Vilken timme!! Kunde sitta med sex elever och verkligen guida dem framåt! Eleverna tog ansvar, jobbade på och alla hann dagens jobb.


En liten bensträckare för eleverna och lite tid för mig att plocka fram till dagens sista lektion. Engelska med åk 4. Det blev ingen bra timme.... Trötta elever. Svårt att hålla fokus. Många pratade rakt ut. De här små "betweenisarna" som inte vet vilket ben de ska stå på. Ska de vara tuffa och kaxiga? Vilken roll har de i klassen? Har ju egna barn i samma ålder och jag ser samma hos mina egna barn.


Oj, dagboken! Det börjar bli långt det här :) Undrar om någon orkar läsa i dig.


Elevernas skoldag är slut. Hör att det händer saker i korridoren. Vet att kollegor är där. Jag ordnar med datorerna i vagnarna, fixar med sladdar, tänker på lektionen som nyss varit, känner min lite misslyckad, det som började så bra slutade inte lika bra.


Jaha, möte mellan 14-14.30 men ingen kom. Kollega A hade visst fått mail tidigare under dagen om att vi måste flytta. Ok, när? Hitta ny tid.

Diskuterade elev med kollega I och A. Känner oss otillräckliga. Får man känna sig otillräcklig? Hur länge ska vi "trolla med knäna" innan vi låter "skeppet sjunka"? Hur många barn i dagens skola ska behöva känna misslyckanden innan ögonen öppnas hos de som bestämmer?!


Arbetslagsmötet kvar. Vi har börjat med "tavelmöten" för att fokusera, vara effektiva och använda tiden på ett bra sätt. Känns bra! Vi betade av det ena efter det andra. Bra! Hann med att gå igenom eleverna med vår nya resurs. Drog bara över mötestiden med 15 min.


Där tog arbetsdagen slut på jobbet. Hem, hämta egna barn, laga mat, fixa läxor, åka till innebandyträning, förbereda morgonens lektioner, hem, äter semla, barn i säng, lite mer planering eftersom vi ska prata om klockan imorgon. Pust! Nu ska jag försöka koppla av lite i soffan framför TV.


Tack dagboken för att du orkade lyssna på mig. Imorgon är en annan dag :) Säger som Marilla Cuthberth i Anne på Grönkulla. Tomorrow is always another day, with no misstakes made in it.


/Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar