måndag 3 mars 2014

Målgubben eller "Kliasigihuvudetochförståringenting-gubbe "

Idag gjorde jag för första gången en "Exit ticket". Jag började lektionen med att presentera Målgubben och skrev målet med dagens lektion. Jag visade också deras utgånglapp, utvärderingen som de måste fylla i för att få lämna klassrummet :) 



Vi skulle jobba med längdenheterna och de hade tidigare också jobbat med de olika enheterna innan sportlovet. I mitt klassrum på nätet fanns också ett litet filmklipp som de hade att se (eller se igen hemma). 

Den korta introduktionen var bra. Eleverna kom igång och jobbade ganska fort. Den första uppgiften var att uppskatta längden på 10 saker och sedan mäta. Lite rörigt blir det när eleverna rör på sig och mäter, men det var fokus på uppgiften hos de flesta. Jag hade två olika grupper idag men gjorde i stort sätt lika. 

När det var fem minuter kvar på lektionen fick eleverna plocka undan och jag visade på utvärderingen. 

Jag förklarade "Kliasigihuvudetochförståringenting-gubben" och Målgubben. Att strecket mellan dem var vägen man går från ? till ! och eleverna skulle kryssa var de tyckte att de befann sig. Sedan skulle de skriva under vad de lärt sig, blivit bättre på. 

Hur gick det då? Vad lärde jag mig? Vad kunde jag utläsa av utvärderingarna? Hur jobbar jag vidare?
- arbetsron var bra, även om det i ena gruppen var pratigare pga att de är fler. 
- jag kunde sitta ner och hinna hjälpa fler än jag brukar. 
- mina elever är bra på att utvärdera och skriva vad de lärt sig, blivit bättre på. 
- att uppskatta på en strecka sin egen kunskap var lite ovant. 
- jag kan inte lämna det här efter dagens (och lektionerna innan lovet) riktigt än. Begreppen och omvandlingarna mellan längdenheterna är inte befäst hos alla.
- mängdträning på Nomp blir morgondagens uppgift + hemläxa. 

Så, dagens reflektion! 



2 kommentarer:

  1. Låter som en toppenlektion! Jag har använt mig av en trapp med varierande antal trappsteg. Använder också ofta Socrative för exitticket - kan ju då få en tjusig sammanställning i ett excelblad.

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips! Gubbarna tror jag passar mina ettor bra. detta får jag fundera vidare på... Tack!

    SvaraRadera