fredag 10 augusti 2012

Poker, matte och kortleken


Bild lånat från Flickr: Ross Elliott
(orginalinlägg den 9 juli 2012 på min privata blogg)

Mina tre killar gillar poker. Den största (min man) spelar på nätet och igår när det bara regnade fastnade även G och I för poker på nätet. Om det kan man tycka mycket....
Hur som helst så tänker jag mig poker som matte. Vi spelade igår med marker, satsade och vann. Jag vann allt :) I som är 7 år, lägger ut "lilla blinda" som ska vara 16. Vi har 4 olika marker som är värda 1, 2, 5 och 10. Han tänker.... Tar en 10:a, en 5:a och en 1:a. Nästa värv är det G som ska lägga och han har ingen 5:a utan tar tre 2:or i stället. Matte!!!!! Nu i bilen sitter killarna också och spelar kort. De köper, spar för att få par, kåk eller flush. Vilka diskussioner de för:)

Tror att jag ska använda kortleken som bas i matten med mina skolbarn i höst!

Glömmer aldrig när G berättade för farmor när han var 5 år att 4 gånger 13 är 52. Men hur vet du det, utbrister farmor! Jo, det är fyra olika sorters kort i kortleken och det är 13 kort i varje och jag vet att det ska vara 52 kort i en hel kortlek :)

Min man påvisar sannolikhet med hjälp av kortleken. Hur stor chans är det att du får ett ess?

Jo, det blir kortleken i matte i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar