lördag 25 augusti 2012

Lokal pedagogisk planering - Träd


Vi jobbade mycket under förra läsåret med Lgr11 och Lokal Pedagogisk Planeringar (Lpp) men det känns ända "svårt" eller kanske rättare sagt så känns det som jag bara skriver ner en massa konstiga ord på ett papper! Men, nu har jag tänkt, skrivit och stukturerat ner mina tankar och det känns faktiskt rätt bra.

Innan skolstart pratade vi om det här med bedömning, skriftliga omdömen och hur vi ska dokumentra barnens framsteg. Både för vår egen del och för elevernas del. Jag tänkte nu testa en idé som jag fick.

Varje barn ska få en Lpp att ha i en plastficka i sin låda. Vi ska prata om den, gå igenom vad det står "på vanligt språk" innan vi börjar jobba. Barnen ska tycka till om HUR vi ska lära oss och vi ska starta med att skriva ner vilka FRÅGESTÄLLNINGAR de har. Dessa frågor ska vi bifoga Lpp. Under arbetets gång ska vi markera i Lpp framgångarna och när vi bedömer att de har utvecklat och tränat på de förmågor som jag valt ut ska vi skriva ner datum och en kommentar i bedömningsrutan. Jag kommer sedan att ha barnens personliga Lpp-lappar som stöd när jag skriver de skriftliga omdömena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar