fredag 10 augusti 2012

Betyg och mål

(Orginalinlägg den 5 augusti 2012 på min privata blogg)

Äldsta sonen hade en kompis hemma hos sig idag. När vi fikade pratade vi lite om att skolan snart igen osv. Kompisen säger då att han önskar att han hade gått i USA för då hade han fått betyg redan. Att han kommer att få i åk 6 tyckte han var för sent! Jag frågade varför han ville ha betyg och han svarade:

- Det är ju då man får veta om man kan det man ska!

Det här fick mig igen att tänka på att jag i min klass MÅSTE bli mycket bättre på att visa för barnen MÅLEN, det vi jobbar mot. Vi på skolan har pratat mycket om det här under läsåret då vi sjösatte Lgr11, men det här blev ytterligare ett bevis för mig att skolan måste bli tydligare med målen och att påvisa för barnen att de lär sig hela tiden!!!

Under läsåret har vi även pratat mycket om bedömning osv, läs Lundahl och haft diskussioner i arbetslag och inom skolområdet. Men jag måste säga att min sommar på Twitter har gett mig mer och ny luft under vingarna :)

Hur som helst så hoppas jag att läsåret som snart ska till att börja, kommer att bli ett läsår där mina elever blir bekräftade i att de lär sig och utvecklas hela tiden! Jag vill att det ska känna att de blir påfyllda och utvecklas hela tiden och att de inte kommer att känna att de behöver vänta på ett "kvitto" på sin kunskap i form av betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar