fredag 10 augusti 2012

Läxors vara eller inte vara

(orginalinlägg den 29 juli 2012 på min privata blogg)
Har haft en liten kort diskussion på Twitter om läxor i skolan. Hur tänker jag egentligen.... När det gäller läsinlärning ser jag läxor som viktiga! Fortsatt träning hemma, barnen vill visa att de kan för sina föräldrar, repetition är viktigt. Med det här menar jag INTE att jag läser mycket med barnen i skolan :) Jag har också sett läxor som ett sätt att visa för föräldrarna vad vi gör i skolan, vad vi jobbar med osv. Men det är här jag tänker om! I höst ska min klass ha en klassblogg där vi ska skriva om vad vi gör, visa bilder osv. Barnen får skriva, det är inte jag som ska skriva. De får omsätta sina kunskaper, skriver för en läsare (deras föräldrar med flera), reflektera om vad de gjort i skolan under en dag och på så sätt bli mer medveta om vad de gör i skolan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar