tisdag 22 april 2014

Efter påsklov och blogglov kommer ett inlägg i #blogg100

Haft påsklov och gjort uppehåll med mitt #blogg100. Har känts bra, men nu är jag tillbaka! Här kommer en kopia på mitt inlägg i Läraravtryck. Håll till godo :) 


Idag hade jag en underbar lektion! Arbetsron infann sig snabbt, eleverna var aktiva och det fanns ett lugn i klassrummet och i mig. Vill skriva om den här så att jag reflekterar över vad som gjorde den bra och vad vi gjorde :) 


Så här såg lektionen ut. 


Började med lite praktiska saker. Delade ut matteläxor som skulle sättas in i pärm och multiplikationstest från innan lovet som skulle ges tillbaka. (Vi testar om vi kan lära oss hela tabellen i skolan på fem veckor.)


Jag stoppade "ut-delandet" och skrev arbetsordning på tavlan. 


1) Dag 1 på tabellträningen

2) Lucktexten om "Rymden"

3) NOMP


Alla tre punkterna var kända eleverna visste vad det betydde. Sa att när man kom till NOMP fick man välja om man ville jobba på sin egen telefon eller på datorn. Började dela ut tabellträningen och hör hur lugnet sprider sig, eleverna börjar jobba. De räknar på. Blir klara, lägger ner och går vidare. 


Jag hinner läsa igenom lucktexterna som ska bli läxa till fredag, stötta och förklara division, 1,8 mil delat med 6 och svaret ska vara i kilometer!? En elev har gjort klart alla uppdrag på NOMP och vill att jag gör ett nytt. Några undrar om de får jobba tillsammans med lucktexten och sitta i grupprummet som de gjorde tidigare och det fick de. 


Jag kunde tom lämna klassrummet för att fixa NOMP-uppdraget med ett lugn i kroppen om att det var lugnt i klassrummet. 


Jag tror att den lugna arbetsron i vårt klassrum den här gången berodde på utvilade barn efter ett påsklov, att vi jobbade med olika saker, både matte och NO. Att vi både var analoga, fyllde i en lucktext med fakta om rymden, och digitala med att de fick jobba på sina egna telefoner eller på datorn. 


Ja, det var lite om min dag. Första efter påsklovet. Nu kör vi sista racet mot sommarlovet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar