söndag 6 oktober 2013

Kastar ut Jante, lite i taget.

Jag är bra!
Jag kan massor! 

Jag har de senaste veckorna dels varit med och ordnat en Inspirationsträff med Webbstjärnan i Gävle och deltagit på Teachmeet X i Bollnäs. Båda gångerna har jag prata om något jag brinner för, att blogga med klassen. 

Jag sträcker på mig och säger att jag är bra (inte bäst). Jag vill inspirera andra, jag vill att andra ska se fördelarna med att blogga och lyfta in IKT i klassrummen. För jag ser glädjen i barnens ögon när de jobbar och hur stolt de är över vår blogg! Hälsa gärna på hos oss, http://forsbackabarnen.se 

Jag blir också glad när jag ser att mina kollegor vågar testa det jag försöker inspirera dem med. De omsätter idéer jag slänger ur mig och omsätter den till sina. 

En av mina förebilder och inspirationskällor är Karin Brånebäck (@braneback). Utan hennes twittrande hade jag inte gjort allt jag gjort det senaste tre terminerna. På hennes blogg (http://kilskrift.blogspot.se) dök det upp ett inlägg den 5 oktober på Världslärardagen som fick mig att tänka igen och fundera. Jag kastade ur mig idén på Twitter att vi lärare mer ska visa för våra rektorer, skolpolitiker osv hur vi på golvet faktiskt jobbar. Fortsätta att dela med oss av vad vi göra, vara stolta över vår kunskap och kasta ut Jante. 

Hos mig, i min kommun, tror att vi ska börja i det lilla, i arbetslaget, på skolan. Våga prata om vad vi är bra på! Våga ifrågasätta sina egna och andras tankar/idéer kring vår undervisning. Våga lyfta skolutveckling och låta skolan ta mer plats. Bli Viktig och på riktigt. Ni som följer mig på Twitter kanske vet att jag gillar Årstaskolans tänk :)

I år på studiedagarna i v. 44 ordnas en egen variant av Skolforum, Gävleforum, i min kommun. Ska bli spännande! Kanske är jag där nästa år och pratar ;) 

Hur som helst. Vill du höra mig prata om varför jag bloggar med min klass kan du göra det här: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar