lördag 8 september 2012

Träden del 2

I veckan hann vi med en supersnabbis till vår park för att titta på träd. Lektionenstiden (40 min) var inte optimal, men vi testade och det gick ganska bra. Vi hann göra det vi skulle, men inte fullt ut som jag tänkt. Nästa gång ska vi jobba vidare med bladet som barnen valde, ta reda på vilka de är och skriva faktatexter om sitt träd.

När lektionen började gick jag kort igenom LPP och att vi den här gången skulle träna på att följa instruktion. Tre frågor hade jag på ett arbetsblad och vi gick igenom dem i klassrummet, sedan gick vi till vår park. Barnen jobbade parvis men båda hade sitt eget arbetsblad.

Jag kände att jag hade mer fokus på det jag hade skrivit i LPP, att bedöma hur de kunde följa instruktioner, eftersom jag faktiskt skrivit in det. Det skrivna sitter kvar.

Det jag märkte var att barnen var lite "skolförstörda". De vågade inte tänka själva. Vågade inte lita på att de förstod, utan frågade för bekräftelse. Det ger mig ytterligare bekräftelse på vad jag behöver jobba med i min grupp. Stärka självkänslan och att DU KAN!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar