fredag 31 januari 2014

Det har blivit #flipsv för mig tillslut. Tror jag #digiskol

#digiskol blev inte riktigt som jag tänkte mig, fast ändå har det blivit det. Som jag skrev i mitt förra inlägg så blev det en paus då tiden inte riktigt räckte i höstas. Men nu har jag fått tummen ur. Jag är så glad och jag har efter tre flippade läxor sett skillnad i min grupp!

Jag startade redan i augusti ett "klassrum på nätet" som jag har jag använt mig av mycket. Adressen är frokenkristina.wordpress.com om du vill hälsa på :) Jag startade den för att jag kände att jag behövde en kanal till för att underlätta för mina elever. I det digitala klassrummet har jag samlat länkar som eleverna jobbat vidare med i bland annat engelska och NO. Min tanke har hela tiden varit att där ska det även hamna läxor av olika slag. Det var jag på det klara med redan i augusti.

Så gick höstterminen, jullovet kom och helt plötsligt var jag redo. Jag startade helt enkelt. Slutade fundera, tänka, grunna, utan gjorde bara. Inget krångligt, utan ett vitt papper, en penna och min iPad. Att min son köpt ett iPad-ställ på rean gjorde kanske sitt till, för nu var det väldigt enkelt att filma. Jag stängde in mig på min sons rum, riggade upp och körde.

 
Lite tid tog det väl, men inte så mycket som jag först trodde. Den längsta tiden blev att ladda upp filmen till min YouTube-kanal.
 
Jag förklarade för mina elever hur jag nu tänkte jobba. Mailade först alla föräldrar och skrev i veckobrevet att "tills på torsdag ska eleverna ha förberett sig genom att ha sett en film som finns på bloggen". Då gick det liksom inte att inte göra ;)
 
Det utvidgade kollegiet på Twitter har för mig varit avgörande om jag skulle ha utvecklat min undervisning över huvud taget! Utan er hade jag nog inte vetat om att det fanns något som kallades "flipped classroom". Att känna stöd, att få kommentarer och råd när man frågar är suveränt. Jag delar gärna med mig av det jag gör och känner att jag förändrar mig tack vare er!
 
Att jag flippat min matteundervisning har lett till mer arbetsro på lektionerna. Vi startar med samma förförståelse. Jag ser en ökad aktivitet på lektionerna då de är förberedda och vet vad lektionen handlar om. Jag har pratat mycket med mina elever om vikten av att ta ansvar för sin tid i skolan, att de ska förstå att det är upp till dem att visa att de kan och att faktiskt anstränga sig på lektionerna för att lära. Jag har en stor spridning mellan mina elever då de är en åk 3-4. Mitt #flipsv har gett mig mer tid att jobba med de elever som behöver mig mest. Jag kan sitta och visa dem, de kan ställa frågor och är mer "med" eller hur jag ska säga. Känns skönt!
 
Någon som jag inspirerats av (som jag skrivit massor om) är Karin Brånebäck  (+Karin Brånebäck @braneback) Utan dig hade jag inte gjort det här!
En annan twittervän som alltid finns och ger råd är Ulrica Elisson (@wimsis13) och utan dig hade jag nog inte tagit steget och varit med på ett Teachmeet i höstas :)
En twitterkollega som just nu lär och utvecklar mig är Cecilia Sundh (+lappkullan eller @lappkullan) Att du delger och berättar om hur du jobbar med läsningen i sin klass, har gjort att jag i min NO-undervisning läser och jobbar även med lässtrategierna just nu samtidigt som vi lär om människor i rymden.
Att min närmaste och bästa kollega @liaali77 som har svenska/SO med våra elever gör samma sak på hennes lektioner och pratar källkritik just nu gör att jag känner mig stärkt i att vi ger våra elever det bästa vi kan.
 
Det jag nu har börjat fundera på är ju den där Badgen med Digital Skollyftet. Har jag kvalificerat mig för den? De tre benen, gör jag så?
  • använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande
  • både lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet
  • använder färdigheterna på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan
 Ja, jag tycker nog det i alla fall. Men det kan bli mer :)